Hoe word je ster of fan in het Facebook tijdperk
Over kunst en digitalisering valt natuurlijk meer te zeggen dan ik gisteren op deze plaats deed. Brengen de social media een nieuw publiek in contact met kunst of zal de digitale technologie wezenlijk andere kunst opleveren? Mark Minkman, directeur van Paradiso, organiseerde voor de delegatie een symposium over actuele ontwikkelingen in de muziekindustrie. Dat segment is onder druk van de digitale verspreiding in korte tijd fundamenteel veranderd. Het aanbod is enorm en de traditionele poortwachters in de platenindustrie worden aan alle kanten voorbij gelopen. De muzikant moet zijn eigen publiek op eigen kracht zien te bereiken. Wie zijn de nieuwe intermediairs of interfaces die de schakel vormen tussen musici en het publiek? Paradiso had er een paar uitgenodigd. David Lowry van Hydric Music uit Australië, Bora Celik van Jukely, deels opgezet in Asterdam, Michael Jon Samuels van Qello Concerts, en de dames LJ Malburg van Eventbrite, Margaret Jacobi van AWAL/Kobalt Music en onze eigen Leon Caren die We are Public heeft opgezet. Minkman heeft een verleden bij de VARA en volgt de digitale ontwikkelingen in de muziekscene op de voet. Verwijzend naar zijn panel vertelt hij me later vol enthousiasme dat de ‘male dominance in de muziekwereld is doorbroken’.
De mogelijkheid om zelf muziek op het web te plaatsen en te exploiteren biedt kansen aan deze nieuwe spelers. Bora Celik promoot artiesten die nog een publiek moeten opbouwen. Zijn Jukely helpt mensen muziek te ontdekken door overgebleven concertkaarten tegen gereduceerd tarief aan te bieden aan abonnees die in de buurt van het podium wonen. ‘Mensen denken altijd dat het wel uitverkocht zal zijn, maar concerten zijn haast nooit helemaal uitverkocht,’ vertelt Celik die constant bezig is de consumentenziel te doorgronden. Jukely werkt nu in 16 staten in de VS en in Londen en Toronto, staat 83 op de top 100 van concert promotors en is sinds juni winstgevend.
Qello Concerts is ook een succesverhaal. Het kost 8 dollar per maand om je te abonneren op deze ‘Netflix voor concertbezoekers’. Ze hebben wereldwijd meer dan 2 miljoen abonnees en streamen popmuziek en muziekdocumentaires op alle Apple TV, Roku, Playstation, Google TV, Chromecast, Samsung Smart TV, en Sony Blu-Ray. Mobiel op devices: iOS, Android, Windows, Amazon Kindle Fire en het PlayStation®Vita system apparaten. Samuels geeft een inkijkje in zijn ondernemingsplan. Qello Concerts heeft ‘technology partners’ zoals Google en Apple die een deel van de winst krijgen. ‘Maar daar staat tegenover dat ze ons helpen ons bereik te vergroten.’ Qello Concerts heeft op dit moment de grootste bibliotheek van muziekdocumentaires ter wereld.
De volgende stap is het streamen van live-concerten. Samuels weet zeker dat hij de tijdrovende onderhandelingen met de platenmaatschappijen hier over tot een goed einde zal brengen. ‘We zijn de grootste in de VS, dus ze willen dat wij winnen.’ Die logica, die ik heel Amerikaans vind, vormt de basis van de internet-economie. Maar door de oneindige data-capaciteit is er gelukkig ook een andere kant. ‘We pay everybody, the majors as well as the De indies zijn de onafhankelijke, kleine labels. indies.
Mark Minkman leidt de Engelse discussie met vaardige hand en ik vraag me af of al de begrippen die hier langs komen wel een Nederlandse vertaling kennen. Het wordt tijd om naar de dames te luisteren. LJ (haar voornaam heb ik niet kunnen vinden op internet) begon haar carrière als danser en werkte daarna 8 jaar voor Ticketmaster. Sinds kort vertegenwoordigt zij Eventbrite, waar je ‘evenementen kunt ontdekken die aansluiten bij je passie’. Eventbrite bestaat 10 jaar en is in 180 landen actief. LJ gebruikt het begrip ‘growth hacking’ om aan te geven hoe Eventbrite te werk gaat. Het bedrijf verzamelt en verwerkt informatie over bestaande klanten om ze nieuwe, persoonlijk gerichte aanbiedingen te kunnen doen.
Maar krijg je de beste match als data de dienst uitmaken? Margaret Jacobi legt uit dat Awal/Kobalt Music werkt met tools en playlists. Het platform brengt een smaakordening aan en selecteert de popartiesten. Vervolgens ordent Awal/Kobalt Music de informatie over de bezoekers voor de musici, zodat die weten wat het publiek goed vindt en op welke andere websites zij komen. Deze curatie wordt door het aanzwellende aanbod van popmuziek op internet steeds lastiger. Het gaat allemaal over relaties tussen mensen, voegt LJ toe. ‘Hoe trek je mensen die nog geen muziekfan zijn? Misschien wel in de ijssalon. Het aha-moment hoeft helemaal niet in de muziek te zitten.’